SMS is een essentieel marketingkanaal voor allerlei soorten bedrijven. Maar het kan lastig zijn om vast te stellen wat voor soort bericht geschikt is voor sms en welk soort uw klanten zal irriteren en wegjagen. Lees dit bericht voor vijf ongelooflijke voorbeelden van sms-marketing van berichten die uw publiek eigenlijk wil lezen.
Iedereen vindt het leuk om cadeautjes te krijgen. Maar iedereen heeft ook wel dat ene rare familielid. Je weet wel, degene die je lelijke gehaakte ‘fashion statements’ maakt voor Kerstmis en je ondergoed krijgt voor je verjaardag.
Meestal hebben ze goede bedoelingen, maar ze zijn zich er waarschijnlijk niet van bewust en hebben geen voeling met wat mensen eigenlijk willen. In short message service (sms)-marketing worden helaas veel merken net als je oudtante Margaret. Iemand vertelde hen dat “die hippe jonge mensen graag sms’en”, en ze begonnen sms-marketingberichten te sturen die het equivalent zijn van een gehaakte stropdas en strakke mutsen.
Volgens Zendeskde populariteit van het gebruik Sms-berichten naar contactbedrijven zijn in 2020 met 75% gegroeid. Maar net als bij het geven van geschenken, is het belangrijk dat u mensen daadwerkelijk geeft wat ze willen wanneer ze een sms-gesprek met uw merk beginnen.
Volgens bijvoorbeeld Eenvoudig sms’en, wil slechts 9% van de consumenten via sms horen over uw klanttevredenheidsonderzoek. (Wat, laten we eerlijk zijn, ongeveer 99% uitmaakt van de sms-berichten die mensen van bedrijven ontvangen. Vervelend?) Aan de andere kant zou volgens hetzelfde onderzoek 35% van de consumenten graag speciale aanbiedingen of promoties via sms ontvangen.
Sms-marketing kan opdringerig en onwelkom aanvoelen als het niet gepersonaliseerd en waardevol is voor uw publiek. Als je nog steeds niet zeker weet wat consumenten willen ontvangen, heb je geluk. Deze gids behandelt vijf sms-marketingvoorbeelden die uw publiek eigenlijk wil ontvangen, zodat u niet het marketingequivalent van oudtante Margaret wordt. U verhoogt uw conversies en uw winst.
1. Evenementupdates
Het is moeilijk om sms-marketingcampagnes te verslaan voor tijdige updates waarvan u weet dat uw publiek ze zal zien. Amerikanen checken constant hun telefoons – ongeveer 344 keer per dag, volgens Beoordelingen.org. En McKinsey rapporten Sms-berichten hebben de hoogste leespercentages uit elk commercieel berichtenkanaal, met een open rate van 42%. Deze combinatie maakt SMS-tekstberichten tot het ideale kanaal voor tijdgevoelige eventcommunicatie.
U kunt sms-berichten gebruiken om line-ups van evenementen te hype, QR-codes voor tickets te verzenden, bezoekers te voorzien van updates over de sessietijd of zelfs interactieve inhoud te bieden tijdens het evenement.
Bezoekers van een evenement kunnen er bijvoorbeeld voor kiezen om berichten te ontvangen, zodat ze als eerste kunnen horen wie de hoofdspreker is of om een mobiel ticket te ontvangen. En als ze zich eenmaal hebben aangemeld, kunt u ze tijdens de conferentie via sms op de hoogte stellen van belangrijke informatie, zoals in welke vergaderruimte hun sessies plaatsvinden.
2. Speciale aanbiedingen
Volgens Eenvoudig sms’en, 50% van de consumenten zeiden dat ze eerder zouden kiezen voor sms-berichten van een bedrijf als ze wisten dat ze tijdgevoelige promoties zouden ontvangen. Door middel van doelgroepsegmentatie en marketingautomatisering kunnen marketingteams de promoties personaliseren voor elke consument, waardoor de waarde en de band met het merk toenemen.
Sms-marketing voor speciale aanbiedingen kan zo eenvoudig zijn als het promoten van flitsverkopen of zo specifiek als het sturen van een kortingscode naar een klant op zijn of haar verjaardag. De sleutel tot het behouden van de waarde voor de consument is om het alleen te gebruiken voor tijdige of gepersonaliseerde aanbiedingen, in plaats van ze constant te bombarderen met teksten.
3. Productlanceringen
Consumenten hebben de wereld binnen handbereik met internet. Als u wilt dat uw product vanaf het begin opvalt, heeft u een uniek promotiemechanisme nodig. Dat blijkt uit een onderzoek van Harris interactief, 77% van de consumenten kijkt positiever naar bedrijven die sms’en (om nog maar te zwijgen van die indrukwekkende leespercentages die we eerder noemden). Dus, als je alle ogen gretig wilt hebben naar die nieuwe productlancering, dan is SMS waar je moet beginnen.
De tijdigheid van sms geeft merken de kans om hun producten gefaseerd uit te rollen om de hype te vergroten. U moet bijvoorbeeld een lancering starten met een VIP- en influencer-bericht met vroege toegang voordat u de verkoop openstelt voor alle klanten.
Naast de tijdigheid van sms heeft het ook het voordeel dat het zeer meetbare resultaten heeft. Het dashboard voor sms-rapportage van Campaign Monitor toont een uitgebreid overzicht van uw lanceringscampagnes, inclusief reacties van het publiek op zowel e-mail als sms. In plaats van te gissen naar de interesse in uw nieuwe product of het succes van uw campagne, kunt u ze eenvoudig in één oogopslag beoordelen.
4. Gemeenschapsvorming
Sms-berichten bieden een unieke kans om merkaffiniteit op te bouwen door persoonlijk contact te maken met uw publiek en een gemeenschap rond uw merk te creëren. Zo promoot je jouw merk zonder promoten jouw merk.
U kunt bijvoorbeeld dagelijkse gezondheidstips of mindfulness-prompts sturen als u een wellnessmerk bent, of links naar interactieve merkcontent zoals instructievideo’s en online communities. Al deze dingen promoten door gebruikers gegenereerde inhoud, die 79% van de gebruikers zegt, heeft volgens Stackla een grote invloed op hun aankoopbeslissingen.
5. Donatieacties
Mensen worden gebombardeerd met organisaties die hen om donaties vragen. Als het niet de padvinder verderop in de straat is, is het wel de inzamelingsactie per post of de winkelbediende die hen vraagt om ‘voor het goede doel’ te komen. Dus hoe doorbreek je het lawaai? SMS.
De sleutel tot het gebruik van sms voor donatieacties en fondsenwerving is om een bericht te maken dat niet alleen cimbalen slaat in de kakofonie van fondsenwervingscampagnes. Voorbij zijn de dagen van cold-calling telethons. Consumenten verwachten tegenwoordig gepersonaliseerde en tijdige communicatie. En dat is waar SMS schittert.
U kunt bijvoorbeeld elk bericht afstemmen op de individuele donor met de uploadfunctie van de abonneelijst van Campaign Monitor en aanpasbare velden. Segmenteer uw lijst op regio, inkomensbereik, leeftijd of een andere aangepaste kwalificatie die u kiest. Personaliseer elk bericht met de naam van de abonnee voor een extra persoonlijk tintje.
Met SMS kunt u binnen enkele minuten reageren op elke gemeenschap of wereldwijde crisis, waardoor mensen de kans krijgen om te handelen zodra het nieuws bekend wordt. Je hoeft niet langer te wachten tot de mailer weken later thuiskomt of je vingers kruisen dat je sociale berichten hen bereiken. Raak je donateursbestand wanneer het nog vers is en voordat ze worden gebombardeerd met andere organisaties die om donaties vragen.
Als je eenmaal de aandacht van je publiek hebt, is het belangrijk dat je ze een laagdrempelige en directe manier van geven geeft. Vertrouwen op gedateerde betalingsopties zal het niet meer redden. Wanneer heb je voor het laatst ergens een cheque voor uitgeschreven? Het is waarschijnlijk al een tijdje geleden. Volgens de Federal Reserve, neemt het gebruik van cheques en contant geld jaar op jaar dramatisch af, en mobiele betalingen nemen de plaats in van de meeste betalingen die voorheen via cheque of contant werden gedaan. Kortom, als je wilt dat mensen doneren aan je campagne, moet je mobiele betaalmogelijkheden bieden
Combinatie van sms- en e-mailmarketingstrategieën
Over de voordelen van sms-marketing valt niet te twisten, maar het heeft een nog grotere impact wanneer het wordt gebruikt in combinatie met een e-mailmarketingstrategie. Elk bedient je klanten op een unieke manier en vergroot de impact van de ander. Wat ze gemeen hebben, is het vermogen om uw klantenbestand en uw bedrijfsresultaten te laten groeien. Als je meer wilt weten over het gebruik van sms-marketingstrategieën in combinatie met e-mailmarketing, bekijk dan onze gids.