Een goede marketingstrategie is de sleutel tot het succes van de marketinginspanningen van uw bedrijf – van de boodschap op uw brochure tot de gebruikerservaring op uw website. Helaas benaderen veel kleine en middelgrote bedrijven marketingprojecten vanuit een tactisch standpunt, nemen ze een responsieve benadering in plaats van een proactieve benadering en pakken ze projecten aan zodra ze zich voordoen. Nu we een nieuw jaar ingaan, is het altijd in uw eigen belang om tactische manieren te bedenken om uw marketingstrategie naar een hoger niveau te tillen. Zie het als een goede voornemen voor het nieuwe jaar – om van uw marketing in 2022 de beste te maken die het ooit is geweest!
Vanaf 2022 moeten B2B-marketeers hun marketingstrategie richten op wat ze proberen te bereiken, wie ze proberen te bereiken, wanneer ze hun publiek willen bereiken en hoe ze de gewenste resultaten zullen bereiken. Volg deze vier tips om ervoor te zorgen dat uw marketingstrategie is opgezet voor succes bij al uw marketinginspanningen in het nieuwe jaar.
Definieer of herevalueer uw koperspersona’s en doelgroep
Uw bedrijf bestaat omdat er een leemte was in de behoeften van klanten waaraan niet werd voldaan door andere oplossingen op de markt. Jij ken uw product of dienst beter dan wie dan ook – maar ken jij je ideale klant beter dan wie dan ook? De tijd nemen om te evalueren wie uw product of dienst koopt, wie het meest succesvol is in het gebruik ervan en hoe hun algemene profiel eruitziet, kan helpen om te begrijpen welke marketingtactieken vervolgens moeten worden geïmplementeerd.
Voornemen voor 2022: Evalueer de stroom opnieuw koper persona en doelgroep kenmerken en voeg iets toe of verander er iets dat het afgelopen jaar naar voren is gekomen of waarvan u verwacht dat het belangrijk zal zijn in de toekomst.
Stel doelen en stel een plan op om maximale ROI te bereiken
Een van de grootste voordelen van marketing in het digitale tijdperk zijn de verschillende beschikbare opties. Nu digitale marketing marketing wordt, worden tactieken zoals sociale media, e-mail campagnesonline advertenties, webinars en evenementen zijn allemaal instrumentele componenten van een succesvolle marketingstrategie in 2022. Maar weten dat je in staat bent om deze inspanningen uit te voeren, is net zo belangrijk. Instelling marketingdoelen die realistisch zijn en passen in de algemene bedrijfsdoelstellingen, is een goede plek om te beginnen. Houd rekening met zaken als middelen, budget, tijd, analyse en betrokken teamleden bij het stellen van doelen, aangezien dit allemaal cruciale elementen zijn bij het stellen van haalbare doelen. EEN duidelijke marketingtijdlijn met belangrijke mijlpalen, deadlines en bijbehorende taken vormt een aanvulling op uw marketingstrategie.
Het niet stellen van doelen kan leiden tot een verlies van focus in uw marketinginspanningen en ervoor zorgen dat marketingteams zich ongeorganiseerd voelen. Om een maximale ROI te bereiken, moeten marketingteams zijn afgestemd op de marketingstrategie en effectief samenwerken en communiceren gestelde doelen te bereiken.
Voornemen voor 2022: Stel doelen die in lijn zijn met het behalen van de maximale ROI. Dit is essentieel voor een succesvolle marketingstrategie.
Start uw marketingplan
Nadat je een marketingplan hebt gemaakt met duidelijke data en mijlpalen, is het tijd om aan de slag te gaan met de activiteiten die erin zijn opgenomen. Het houden van een startbijeenkomst met belanghebbenden kan ervoor zorgen dat iedereen betrokken raakt en op één lijn komt te staan met wat er gaat komen, wie erbij betrokken is en hoe de algemene marketingstrategie eruitziet. Plan wekelijkse staande vergaderingen met uw team om de voortgang van lopende marketingcampagnes te controleren om ervoor te zorgen dat de activiteiten waaraan wordt gewerkt en die worden voltooid, zijn afgestemd op uw marketingplan.
Voornemen voor 2022: Breng alle betrokkenen op één lijn met het marketingplan voordat u met activiteiten begint. Dit zorgt ervoor dat taken worden gedelegeerd en dat er een duidelijk begrip is van de marketingstrategie.
Analyseer de successen en mislukkingen van marketingactiviteiten
Analyseren van de data en feedback van marketingactiviteiten helpt bepalen wat werkt en wat niet. Als je e-mailcampagnes verstuurt en niemand opent ze, maar je hebt een evenement bijgewoond dat meer gekwalificeerde leads opleverde dan je ooit had durven dromen, dan onthult dit welke tactiek beter werkt in vergelijking met de andere.
Zorg ervoor dat u over de juiste rapportagesystemen beschikt om de resultaten van uw verschillende marketingcampagnes bij te houden en te monitoren en gebruik de gegevens die u verzamelt om gegevensgestuurde aanbevelingen en verbeteringen voor uw campagnes te doen.
Voornemen voor 2022: Evalueer marketingrapportageprocessen om ervoor te zorgen dat de verzamelde gegevens waardevol zijn en op een gemakkelijk te begrijpen manier worden gepresenteerd.
Marketing anno 2022
Opzetten van een marketingstrategie en plannen voor het jaar kan een uitdagende taak lijken. Maar door deze vier tips te volgen, kunt u zorgen voor marketingsucces voor uw bedrijf, terwijl u uw inspanningen maximaliseert en de hoogste ROI behaalt. En terwijl het jaar zich ontvouwt met nieuwe obstakels en onverwachte hobbels op de weg, vergeet dan niet om flexibel te zijn en je aan te passen. Marketing strategieën zijn niet in steen gebeiteld en marketing in 2022 zal iets compleet nieuws zijn!
Lees verder: Vijf tips om uw bedrijf een boost te geven die u niet kunt negeren