Als je je eenzaam voelt als digitale marketeer, ben je niet de enige.
Dat blijkt uit een doorlopend onderzoek van CareerExplorerbeoordelen marketingmanagers hun carrièregeluk met 3,1 van de 5 sterren, waarmee ze bij de onderste 40% van de carrières staan.
Waarom zou een baan die de meest vermakelijke en leuke aspecten van het zakendoen omvat, namelijk groei, verandering en interactie tussen bedrijf en klant, tot zo’n onvoldoende beoordeling leiden?
Verder, hoe kan een baan die perfect geschikt is voor werken op afstand nog steeds zo laag scoren?
Waarom marketeers ongelukkig zijn
Er zijn tal van redenen waarom iemand ontevreden zou kunnen zijn met zijn baan, maar laten we ons voor nu concentreren op de vijf kernfactoren die een beoordeling van 3,1 sterren voor marketingmanagement opleverden. We breiden het een beetje uit om ook soloprenuers/consultants en eigenaren van marketingbureaus te huisvesten:
- Compensatie & Inkomsten
- Betekenis
- Persoonlijkheid Fit
- Werkomgeving
- Gebruik van vaardigheden
Marketingcompensatie en -inkomsten
Marketingmanagers zijn niet blij met hun salaris, ook al scoren ze erg hoog volgens het onderzoek van CareerExplorer. Met een gemiddelde van $ 135.000, zijn marketingmanagers de hoogste van vergelijkbare carrières, zoals managementconsultants, beheerders van investeringsfondsen, online verkopers, operationele managers, advertentiemanagers, human resource managers en projectmanagers.
Aan de marketingkant zijn de inkomsten van marketingbureaus ook blijven stijgen. Volgens Statistischgroeide de omzet van digitale reclamebureaus van $ 5,69 miljard in 2012 tot $ 30,6 miljard in 2022, een stijging van 437% over 20 jaar (gemiddelde jaarlijkse stijging van 22%).
Toch zijn ze niet blij!
Betekenis
Vinden marketingmanagers hun werk zinvol? De meesten doen dat niet volgens het onderzoek. Ze beoordeelden zinvolheid op 2,7 van de 5 sterren.
Persoonlijkheid Fit
Hoe zit het met de persoonlijkheidsfit van mensen die marketingmanagers zijn? Volgens het onderzoek scoren marketingmanagers fit als 3,8 van de 5 sterren. Niet slecht gezien! Nog steeds niet geweldig.
Werkomgeving
Hoe zit het met de werkomgeving van marketingmanagers? Dat is ook niet slecht, met een waardering van 3,5 uit 5 sterren. Toch kan het beter.
Gebruik van vaardigheden
Laten we het tot slot hebben over het gebruik van vaardigheden. Hebben marketingmanagers het gevoel dat ze hun vaardigheden in voldoende mate gebruiken? Ze hebben vaardigheidsgebruik een 3,5 van de 5 sterren. Nogmaals, niet slecht maar ook niet geweldig.
Over het algemeen missen marketingprofessionals veel van de belangrijkste factoren die leiden tot werk- en levenstevredenheid. Kan er een oorzaak zijn voor het loskoppelen?
Waarom het marketingberoep geweldig is
We hebben nu wat inzicht in waarom het marketingvak misschien niet ideaal is, laten we nu eens kijken waarom het voor sommige mensen echt een heel goede baan is. Laten we diezelfde onderzoeksfactoren gebruiken om te bespreken.
Marketingcompensatie en -inkomsten
Marketeers verdienen GOED geld. Het onderzoek door CareerExplorer zei gemiddeld $ 135.000, wat mij hoog in de oren klonk, maar Salary.com bevestigde het bereik met een mediaan van $ 113.582. Hoe je het ook bekijkt, dat is een prima salaris.
Betekenis
Dit is een abstracte maatstaf, maar ik denk dat marketeers een enorme kans hebben om betekenis te vinden in marketing. Uw baan heeft een directe invloed op het succes van bedrijven. Bedrijven leveren goederen en diensten aan hun klanten, terwijl ze ook salarisstrookjes verstrekken 47,5% van de bevolking van de VS. Wat is er zinvoller dan 58,9 miljoen mensen aan een salaris te helpen?
Persoonlijkheid Fit
Het marketingberoep is perfect voor mensen die van netwerken houden, extraverte mensen die graag relaties opbouwen, cijferkoppen die van analyse houden, creatievelingen die graag voortdurend nieuwe media creëren, aandachtzoekers die graag interactie hebben met het publiek en zakenmensen die van geld houden. Als uw persoonlijkheid in een van die groepen past, kunt u een goede match vinden met marketing.
Werkomgeving
Marketeers kunnen vrijwel overal werken, PLUS er zijn tal van netwerkgroepen, expo’s, meesterbreinen, cursussen en andere evenementen die het hele jaar door over de hele wereld kunnen worden bijgewoond. U kunt thuiswerken, op kantoor werken, naar de locaties van klanten reizen of uw laptop meenemen naar het strand. Een marketeer kan zijn eigen werkomgeving creëren als hij dat wil!
Gebruik van vaardigheden
Weinig beroepen gebruiken een meer dynamische lijst van vaardigheden dan marketing. Van technisch tot analytisch tot creatief tot relationeel, marketing vereist het gebruik van uitgebreide, complexe en evoluerende vaardigheden. Je zult je nooit vervelen met een marketingcarrière omdat je nooit weet wat je hierna moet weten. Beter nog, je hebt de mogelijkheid om geheel nieuwe vaardigheden te creëren waar niemand eerder aan heeft gedacht!
Eenzaamheid is slecht voor de productiviteit
Dat gezegd hebbende, waarom zijn marketeers nog steeds ongelukkig? Ik geloof dat de meerderheid van de marketeers socialer is dan de gemiddelde persoon. Ze hunkeren naar verbinding tussen mensen. Dat kan verbinding zijn met andere marketeers, verbinding tussen bedrijven en hun klanten, en verbinding tussen eigenaren en marketingprofessionals.
Het probleem is dat aangezien marketeers overal kunnen werken, ze vaak standaard op afstand werken. Vanaf medio 2022, Linkedin meldde dat banen die “werk op afstand” aanbieden jaar op jaar met 457% zijn toegenomen. Werken op afstand voor marketingfuncties Het werken op afstand is alleen al in de eerste helft van 2022 met 177% gestegen.
Wat krijg je als je voornamelijk ‘sociale’ mensen op afstand laat werken? Je wordt eenzaam en eenzaamheid schaadt de productiviteit, creativiteit en gezondheid.
Onderzoek door Dr. Vivek Murthy toonde aan dat eenzaamheid en depressie werkgevers 44 miljard dollar per jaar kosten. Uit een onderzoek onder thuiswerkers bleek dat een op de vijf zei dat ‘eenzaamheid’ hun grootste worsteling was.
Dus hoewel marketeers over het algemeen goed worden betaald en uitdagend werk krijgen dat hun persoonlijkheid aanspreekt, worden ze geconfronteerd met eenzaamheid die de werktevredenheid enorm schaadt. Hoe lossen we het probleem op?
Hoe het Lonely Marketer-syndroom te verhelpen
De oplossing lijkt misschien voor de hand liggend, maar wordt in de meeste gevallen meestal over het hoofd gezien of te nonchalant benaderd. Marketeers moeten deel gaan uitmaken van marketinggemeenschappen. Maar niet zomaar gemeenschappen, degenen die hun bedrijf en mentaliteit echt zullen beïnvloeden, zullen de volgende kenmerken hebben:
# 1: Formele onderwijssystemen
Idealiter zou uw community een bewezen set frameworks moeten hebben die andere marketeers (bij voorkeur honderden of zelfs duizenden) hebben gebruikt om te slagen.
# 2: persoonlijke en online evenementen
Online evenementen zijn geweldig, maar als er geen persoonlijk evenement is gepland, mis je een belangrijk onderdeel van het contact met anderen: ze ‘in het echt’ zien. Uw nieuwe gemeenschap moet plannen hebben voor persoonlijke ontmoetingsmogelijkheden, ook al is het maar één keer per jaar.
# 3: Brede en smalle speciale groepen
Als u een netwerk kunt vinden met een aanzienlijk aantal mensen in uw specifieke marketingniche, geweldig! Houd er rekening mee dat ze ook verband moeten houden met bredere onderwerpen, zodat u meer kunt leren over interactie met hele marketingteams, niet alleen mensen die exact hetzelfde werk doen als u.
# 4: een gevestigde geschiedenis
Gloednieuwe groepen zijn geweldig, maar er is niets erger dan je aan een merk te binden en het voor je te laten verdwijnen. Zoek idealiter naar community’s van marketeers die al minstens 5 jaar bestaan, maar bij voorkeur langer.
#5: Een hiërarchie voor Ascentie
De beste gemeenschappen bieden hun leden kansen om te groeien en bij te dragen, met de mogelijkheid om een opinieleider, leraar of bijdrager te worden aan de kennis binnen een organisatie. Zoek naar groepen met posities, onderscheidingen en prijzen voor topcommunityleden.
Waar vindt u de juiste marketeercommunity
Gelukkig voor jou, je bent al op de juiste website! DigitalMarketer heeft zijn marketeerscommunity sinds 2008 uitgebreid. Met meer dan 120.000 marketeers die cursussen hebben gevolgd, duizenden medewerkers en meer dan 1 miljoen e-mailabonnees, is DigitalMarketer de voorkeurscommunity voor marketeers in meer dan 60 verschillende landen.
Of je nu een beginner bent die op zoek is naar je eerste certificering met een Lab-lidmaatschap, een bureau-eigenaar die wil opschalen met ons Certified Partner-netwerk, of een succesvolle bedrijfseigenaar die wil opschalen met de M3 Mastermind, bij DigitalMarketer moet je zijn.
Versla het Lonely Marketer Syndrome en doe vandaag nog mee!