Short Message Service (SMS) is een van de meest ondergewaardeerde maar effectieve mobiele advertentiekanalen. Uit onderzoek van Statista in 2021 blijkt dat sms en sms een Een stijging van 75 procent op jaarbasis in populariteit onder klanten—hoger dan e-mail en in-app messaging.
Evenzo, nu mensen meer op hun gemak raken bij de interactie met bedrijven via mobiele apparaten, is dit een uitstekend moment om gebruik te maken van sms-marketing. Daarom belicht dit artikel waarom sms-marketing in 2023 deel zou moeten uitmaken van uw digitale strategie en de verschillende manieren waarop u dit kunt laten werken.
Waarom sms-marketing onderdeel moet zijn van uw digitale strategie
Ongeacht hoe geavanceerd uw digitale strategie al is, u heeft SMS-marketing in uw arsenaal nodig. Dit is waarom:
1. Uitstekende open- en leespercentages
E-mails kunnen dagenlang ongelezen blijven en klanten zullen waarschijnlijk zonder met hun ogen te knipperen langs uw gesponsorde social media-advertenties swipen. Toch lezen mensen sms-berichten vrijwel direct nadat ze zijn ontvangen.
Dit komt omdat mensen eerder hun standaard sms-app openen dan hun dataverbinding inschakelen om toegang te krijgen tot e-mails en te reageren op advertenties op sociale-mediaplatforms. Statistieken tonen ook aan dat het voorbij is 90% van de sms’jes wordt binnen drie minuten geopend vergeleken met 33% voor e-mails.
Bovendien bereiken teksten de doelgroep sneller dan advertenties via e-mail of sociale media, omdat ze niet worden onderworpen aan algoritmen van derden.
2. Geweldig voor mobiele optimalisatie
Sms zorgt voor een betere gebruikerservaring omdat sms-berichten rechtstreeks naar de mobiele telefoon van de consument gaan. Klanten hoeven geen app te downloaden, het lawaai op sociale media te verdragen of door verschillende e-mails te scrollen om met uw merk te communiceren.
De tekstlimiet voor sms zorgt er ook voor dat je berichten kort en goed leesbaar zijn. In minder dan een minuut kunnen klanten de bedoeling van uw bericht begrijpen en indien nodig reageren.
Bovendien, een recente enquête door Statista liet de helft van de respondenten zeggen dat ze uitgeven vijf tot zes uur op hun mobiele telefoon dagelijks. Reden te meer om SMS-marketing onderdeel te maken van uw digitale strategie.
3. Werkt heel goed met e-mailmarketing
U hoeft e-mailmarketing niet te negeren wanneer u sms aan uw digitale strategie toevoegt. Sterker nog, sms en e-mailmarketing gaan heel goed samen.
Maak gebruik van de sterke punten van sms om tijdgevoelig nieuws over gebeurtenissen, serviceherinneringen, feedbackverzoeken of andere real-time waarschuwingen te bezorgen, en volg vervolgens op via e-mail voor meer gedetailleerde informatie.
Bijgevolg is dit een lange weg om uw e-mailbetrokkenheid te stimuleren terwijl uw sms-open- en leespercentages behouden blijven. De creatieve aspecten van e-mailmarketing kun je ook inzetten in sms-marketing. Overweeg mobielvriendelijke ontwerpen te gebruiken en verschillende vormen van media (audio en afbeeldingen) aan uw berichten toe te voegen.
4. Perfect voor tweerichtingsgesprekken
SMS stelt u in staat om real-time menselijke interacties met uw klanten te hebben. Wanneer je berichten verstuurt, kunnen klanten reageren met cijfercodes of trefwoorden. Deze verhogen retouraankopen en klant-merkrelaties.
Je kunt ook berichten sturen met VIP-aanbiedingen of om feedback vragen en je kunt vertrouwen op snelle reacties. Zelfs als sommige klanten niet onmiddellijk kunnen antwoorden, kunnen ze altijd later contact met u opnemen.
U kunt niet hetzelfde zeggen voor marketingtelefoontjes, e-mails en advertenties op sociale media. Klanten kunnen uw oproep weigeren als ze een slechte dag hebben, misschien niet bereid zijn om door verschillende e-mails te scrollen om op uw bericht te reageren, of het algoritme brengt de advertentie mogelijk niet terug.
Daarom is sms perfect voor tweerichtingsgesprekken.
Top 5 sms-marketingstrategieën om te gebruiken in 2023
Nu je hebt begrepen waarom je SMS-marketing nodig hebt, is het tijd om het te laten werken. Deze onderstaande marketingstrategieën helpen u de bal aan het rollen te brengen.
Nu je hebt begrepen waarom je SMS-marketing nodig hebt, is het tijd om het te laten werken. Deze onderstaande marketingstrategieën helpen u de bal aan het rollen te brengen.
1. Integreer SMS met je favoriete tools
U kunt SMS integreren of gebruiken naast uw favoriete advertentietools, zoals uw CRM of ondersteunende software. Dit helpt je om meer gepersonaliseerde, gerichte teksten te sturen met behulp van contactgegevens en gedragsgegevens van klanten.
SMS integreren met andere tools helpt u ook tekstcampagnes te automatiseren en hun succes in realtime bij te houden. U kunt contactgegevens synchroniseren met andere tools waarmee u informatie binnen uw ecosysteem automatisch kunt bijwerken, contacten automatisch kunt aan- en afmelden, follow-ups kunt activeren op basis van klantgedrag, enz.
Bovendien kan het integreren van sms met uw favoriete marketingtools u ook helpen:
- Ontvang meldingen wanneer kritieke gebeurtenissen plaatsvinden (bijv. iemand vult een formulier in, vult een enquête in, meldt zich aan voor een proefperiode, enz.).
- Organiseer je agenda beter (geweldig voor mensen die adviesdiensten verkopen).
- Wijs automatisch nieuwe contacten toe aan verkoopagenten in je CRM.
- Stuur herinneringen voor open deals, koude leads, etc.
2. Verzend gepersonaliseerde marketingberichten op schaal
In plaats van generieke berichten te sturen, kunt u uw marketing personaliseren om uw publiek aan te spreken. Dit verbetert de verkoop, betrokkenheid en klantervaring, waardoor klanten warm worden voor uw merk.
Met massale tekstcampagnes wil je direct de aandacht van de lezer trekken. De beste manier om dat te doen, is door persoonlijk te zijn en ervoor te zorgen dat de inhoud van uw bericht waardevol is voor de ontvanger.
Gelukkig kun je met sms-tools tegelijkertijd sms-berichten naar honderden of duizenden mensen sturen. Stel uw contactenlijst of segment in als ontvanger en schrijf uw bericht (of gebruik een sjabloon). Met gesegmenteerde lijsten kunt u gebruikers targeten op basis van gedeelde interesses of gedrag, waardoor uw targeting wordt verbeterd en de marketingkosten worden verlaagd.
Personaliseer elke communicatie met aangepaste velden – gegevensvelden met standaardinformatie zoals naam en verjaardag – of maak aangepaste velden die relevant zijn voor uw marketingcampagnes. Het belangrijkste is dat u probeert een klantgerichte benadering te hebben voor al uw marketingcommunicatie.
3. Betrek Het werven van een nieuwe klant kan u duur komen te staan vijf keer meer dan het behouden van een bestaande klant. Hierdoor is het behouden van bestaande klanten veel makkelijker/goedkoper dan het werven van nieuwe. Uw huidige klanten hebben al geïnvesteerd in uw merk en willen van u horen – waarom zou u geen contact met hen opnemen?
Concentreer u dus op het verzenden van tijdgevoelige en gepersonaliseerde berichten om bestaande klanten opnieuw te binden. En probeer tegelijkertijd waarde toe te voegen aan uw klanten. U kunt nieuwe producten en diensten introduceren bij bestaande klanten of prikkels toevoegen aan reclameboodschappen om de doorklikratio te verhogen.
4. Automatiseer teksten op basis van klantgedrag
Automatisering stroomlijnt uw workflow en verbetert klantbeheer. In plaats van handmatig één voor één berichten te versturen, kun je teksten automatiseren op basis van klantgedrag of use cases.
Bespaar tijd door autoresponders te maken voor veelgestelde vragen, berichten in te plannen en enquêtes te maken om uw sms-marketingsysteem te verbeteren.
5. Houd rekening met sms-wetten
Voordat u begint met sms-marketing, moet u weten dat het absoluut noodzakelijk is om toestemming te krijgen voor het verzenden van communicatie. Er zijn meerdere sms-wetten die uw bedrijf zou moeten kennen en houd u eraan voordat u op verzenden klikt.
Zorg ervoor dat u op de hoogte bent van de sms-wetten die van toepassing zijn in uw land. Vraag de toestemming van potentiële ontvangers en meld contacten af volgens de beste werkwijzen om te voorkomen dat u wordt aangeklaagd met een rechtszaak die de geloofwaardigheid van uw merk zou kunnen ruïneren.
Verbeter uw digitale marketingstrategie met SMS
Advertenties op sociale media, e-mailmarketing en traditionele advertenties zijn allemaal geweldig. Bedrijven willen echter verder gaan dan alleen het genereren van inkomsten.
Ze willen sterke merken bouwen, vraag genereren, verkopen met een verhaal en zinvolle relaties met hun klanten hebben. Het integreren van sms in uw kader voor digitale marketing kan hierbij helpen… en meer.